top of page

Čárkové hody za polárním kruhem aneb závody WRE - Luosto, Finsko


Po soustředění v Arvidsjaur jsme vyrazili do Finska, do "země Santa Clause", přesněji do městečka Luosto, které leží zhruba 60km za polárním kruhem a kde se o víkendu konají první mezinárodní závody v této sezóně. Účast byla poměrně velká a sešli se zde závodníci jak z Finska a Švédska, tak i ze Švýcarska, Lotyšska, Estonska, Ruska a v neposlední řadě z Česka.

Vyrážíme v pátek v poledne, jenom necelých 20 hodin poté co jsme se vrátili ze soustředění. Čeká nás asi 6 hodinová cesta na sever. Cestou stále přibývá sněhu a klesá teplota. Na večeři se zastavujeme ve městečku Rovaniemi, které leží přímo na polárním kruhu a tudíž je považováno za "Město Santa Clause", takže zde potkáváme desítky japonských a jiných turistů. Čeká nás ještě zhruba hodina cesty. Míjíme asi dalších 5 "Santa Claus Parků", je to tady zřejmě velký byznys.

Ubytováni jsme v pěkných dřevěných srubech, které jsou ovšem moderně vybaveny a nechybí klasicky ani sauna.

V sobotu nás čekal middle. Už podle pokynů, kde pořadatelé slibovali 80% "čárek" a teplotu přes -10, jsme věděli, že to bude náročné. Trať měřila vzdušnou čarou 9,5km a hned při prvním přelétnutím mapy jsem viděl, že se tam postupy dost nepříjemně zvedají kolmo do vrstevnic, a také to že pořadatelé s 80% čárek nekecali. Na "plné" (normální lyžařská stopa, upravená rolbou) jsem z hodinového závodu, strávil pouze 4 minuty a z toho 2 minuty dojezdem na sběrku a do cíle.

Ze zkušenosti, kterou jsem měl z předcházejícího soustředění, jsem začal trochu pomaleji, přeci jenom se mi nechtělo na prvních 4 kontrolách ztratit 15minut. Začátek naštěstí nebyl zas tak těžký, takže chyb jsem nenadělal moc, pouze na k3 jsem trošku zazmatkoval, když jsem vyjel na skůtrovku o odbočku dříve a tudíž také o odbočku dřív odbočil směrem ke kontrole, ztrácím zde něco kolem 1,5 minuty. První zajímavější postup byl až 5-6, kde se nabízeli dvě varianty. Obě byly brutálně do kopce. Volím variantu zprava, která je méně zamotaná a tím pádem i kratší, následují dvě kontroly na vrcholu kopce, opět nic extra složitého, potom sjezd zpátky. Další volba je právě při sjezdu 9-10, kde jsem nedočetl vrstevnice a zvolil pravou variantu, která se ovšem neukázala tak nevýhodná jak jsem si myslel. Asi zásadní chyba přišla na k11, před kterou jsem se držel na hranici TOP10, ale při odjezdu z desítky jsem špatně zapomněl v husté síti čárek dbočit a vjel jsem do lehké paralelní chyby, která mě ovšem dostala až pod k12 a já se musel škrábat zpět do kopce na jedenáctku. Ztráta 4 minuty a propad na 13. místo. To ovšem nebyl konec a v té samé pasáži, kde jsem si nepohlídal odbočky na postupu na k11, jsem úplně hloupě dříve odbočil a na k13, kde jsem ztratil další 3 minuty a tím i definitivně šanci na TOP10, propadl jsem se na 16. místo a ani můj drtivý finish, kde jsem na 3 minutovém dojezdu po plné měl 4. čas nestačil na lepší než 15. místo. Z výsledkem jsem byl nakonec spokojený, ale s výkonem už zas tak ne, jelikož jsem věděl, že jsem dneska měl na to jet lepší závod a taky proto, že ztráta 14 minut na vítězného fina Toivanena, je poměrně velká. Když odečtu jednu větší chybu, dostal bych se někam na úroveň TOP10 a ztráty kolem 10 minut, kdybych jel čistý závod, byla by ztráta necelých 7 minut a umístění někde kolem 7.-8. místa, na to už by se mi koukalo lépe, ale na druhou stranu, zajet takhle náročný závod, poprvé ve Finsku bez, pro mě, velkých chyb, považuji za úspěch.

Trať sobotního middlu - H20

Je neděle a před námi náročný long v -12 stupňovém mrazu. Startuji na začátku, ale už teď začíná foukat silný vítr, který nakonec ještě závody zkomplikuje.

Trať slibovala 13km vzdušnou čarou na mapě 1:15000. Na start jsme si tentokrát museli dojet trochu dál než v sobotu, ale nic co by dělalo problémy (i když, někteří dokázali už cestou na start zlomit lyži i hůlku).

První kontrola, krátký postup na rozjezd, při sjezdu ke kontrole prolítávám kolem zhruba 3 pánů H75. Protože startuji na začátku, potkávám na trati i jejich dámské kolegyně, které když je do kopce z výkřikem "Hej" předjíždím, spouští něco finsky. Nepoznal jsem jestli mi fandí nebo nadávají, ale podle tónu a toho že jsem jim přišlápl hůlku a přejel lyže, bych tipoval spíš to druhé. Nemyslím si, že bych byl ten, který je schopný sejmout všechny co jim stojí v cestě, ale když jedete z kopce ve stopě široké 1m, kde je téměř nemožné zpomalit, natož zastavit a před vámi pluží sedmdesátiletý pán a všude kolem stromy, je složité trefit to přesně mezi ně a to samé platí i do kopce, kde prostě paní co stromečkuje přes celou šířku metrové stopy jinak nepředjedete. Nevím jestli bych na jejich místě nenadával pořadatelům, že nás pouští na trať společně se splašenými juniory a eliťáky.

Hned na dvojku je tu delší postup s možností volby, volím "zlatou střední cestu" (rovně až na skútrovku, po ní až na druhou pravou, první pravá, první levá, na křižovatce rovně, levá, pravá, rovně, levá, pak po traverze, a pravá, levá ke kontrole). Tento postup se ukázal jako správný a dosahuji tam 10. času. Hned kontrola 3 nabízí menší volbu zprava-leva, volím pravou variantu, která byla opět lepší, 6. čas je toho důkazem.V tuto chvíli jsem držel TOP10. Na k4 je tu opět menší volba jestli jet dolů na skůtrovku nebo se proplést horem čárkama. Něco zde ztrácím a lehce se propadám pořadím, z toho usuzuji, že to možná těma čárkama bylo lepší. Asi zásadní chyba přišla na k6, kde jsem se přehlédl v mapě a na hned na první odbočce jsem špatně odbočil a vrátil se zpět pod k5, takže jsem si dal takové trestné kolečko znovu kolem k5. Ztrácím zde zhruba 4 minuty, propadám se na 17.místo a jsem doklepnut skupinkou startující za mnou, s těmi se držím až před k8, kde ovšem dřívě odbočuju a ztrácím s nimi kontakt. Na přejezdu ke k9 je vidím na plné před sebou, ale pomalu docházejí síly a nás čeká brutální "výlez" čárkama na kopec, a tak nemám téměř šanci je znovu doklepnout. Cestou do kopce dojíždím pouze Švýcara startujícího přede mnou, ale za to mám problém držet tempo nějaké nabušené D21, která sundavá lyže a nasazuje brutální tempo běhu do vrchu s lyžemi. Já naopak cítím, že čím dál tím víc tuhnu a i po nasazení lyží se plazím stopou. Nakonec ale ztráta pouze necelých 2 minut tak nevypadá. Následují dvě kontroly na vrcholu a pak opět sjezd zpátky na k12, který beru skoro celý po zadku, protože pořád lepší než skončit někde ve stromě.

Na třináctku volím postup po plné, ale trochu motám odbočky, takže se na kontrolu musím trochu vracet a ztrácím své vydřené dvanácté místo. Na k14 opět motám odbočky, nechávám tam dvě zbytečné minuty a padám už na konečné 14. místo.

Umístění lepší, ale pocit ze závodu mnohem horší. Možná se trochu projevila únava po náročném týdnu, takže ztráta 18-ti minut na tento víkend skvěle jezdícího Toivanena, který vyhrál i v dnes, je opět dost velká.

Ztráta je díky několika chybám velká, ale také mám několik mezičasů, někde kolem 7. místa, takže se mi ukázalo, že zajet zde do TOP10 nebylo nemožné, což je vzhledem k blížícímu se MSJ ve Finsku poměrně pozitivní.

Mezi tím co už v cíli v teple koukám na biatlon se venku rozpoutala válnice, začal foukat silný vítr a přišla i mlha, díky níž nebylo možné ve vyšších partiích téměř nic vidět, a tak organizátoři předčasně ukončili závod hlavních kategorií a dokonce odvolávali závodníky přímo z trati.

Po zpětném zhodnocení a rozboru závodů, jsem nakonec s oběma výkony spokojený, protože přeci jenom Finské terény s 80% čárek jsou něco úplně jiného než jsem doteď, i ve Švédsku měl možnost jezdit a zajet v tomto bez velkých chyb a být v oba dva dny v TOP15, nakonec považuji při mé premiéře ve Finsku za úspěch a mezičasy z obou dnů ukázali, že jsem schopný tam ty TOP10 časy zajíždět i na delších postupech, což mě potěšilo. I když se to možná nezdá, konkurence v juniorech je stále větší a větší, o to více ve Skandinávii a tak jsou časy v TOP10 úspěchem a možná i trochu motivací do zlepšování mapy, na což budu mít do února plno možností.

O víkendu 17.-18.12 jedeme na první švédské závody sezóny do asi 600km jižně ležící Harsy. Pro Švédy jsou to zároveň nominační závody na letošní MSJ a MED ve Finsku.

Po závodech odlítám na Vánoce domů a vracím se 4.1 na "generálku" před MSJ ve Finsku, kam se sjedou reprezentace všech Skandinávských zemí, takže o konkurenci bude opět postaráno.

Vojta


Recent Posts
Archive
Search By Tags
Zatím žádné štítky
bottom of page