top of page

Zahájení LOB sezóny


Jelikož sněhové podmínky u nás v Älvsbynu ještě nebyly uplně ideální na to, abychom se tam mohli vrhnout se skútrem a najezdit si nějaké ty "čárky" a začít s LOBáckým tréninkem, využili jsme příležitosti a společně se Švédskou reprezentací (juniorksou i seniorskou) jsme se vypravili do 90km vzdáleného Arvidsjaur, kde panovali téměř ideální podmínky pro LOB.

Čekal nás náročný týden, protože na soustředění jsme odjížděli v neděli 27.11, vraceli se ve čtvrtek 1.12 a hned v pátek 2.12 jsme odjížděli na závody do Finského Luosto.

Bílý ráj - zde jsme bydleli

V neděli jsme vyráželi brzy ráno a v plné zbroji (převlečeni na trénink), abychom ještě stihli dopolední tréninkovou fázi. Už cestou bylo poznat, že sněhu stále přibýva. Podle hlášení mělo být na místě něco kolem 1 metru sněhu (v lese o něco méně).

Na místě nás přivítal -10 stupňový mráz, ale také plno sněhu a hustá síť "čárek", které trenéři celý týden připravovali. Po příjezdu jsme vytáhli lyže a mapníky a před zraky zmatených "hlaďařů", kteří na nás koukali jak na blázny, teda koukali asi hlavně na ty "stolečky" co jsme měli na břiše (mapníky), jsme se vydali na start.

První trénink nás měl pouze seznámit s mapou, jelikož pro většinu z nás to byl první LOBácký trénink tuto sezónu. Byly připraveny 4 okruhy tzv. linie, OB hada, prostě jsme měli v mapě vyznačenou trasu kudy máme jet. Každý okruh měřil zhruba 2km.

Na odpolední fázy, která začínala v 15:00 už jsme si museli na pomoc vzít čelovky, protože slunce zachází někdy kolem 13h a tma už je kolem 15h. Čekala nás trenérova specialita "Rävjakt", což spočívá v tom, že na mapě je umístěno několik kontrol, které nejsou spojeny, tudíž něco ve stylu "free-order" (každý si může zvolit libovolné pořadí kontrol) a každá kontrola má bodovou hodnotu podle toho jaké má číslo (41-49 - 5b; 51-59 - 10b a 61-69 - 15b) a vaším úkolem je samozřejmě získat co nejvíce bodů za určitý časový limit. Pokud kontrolu orazíte dvakrát, tak se za každé oražení na víc odečítá z hodnoty kontroly 1b, tudíž pokud orazíte poprvé k49, získáte za ní 5b, pokud ji orazíte podruhé získáte 4b atd. To zní poměrně jednoduše ne? Jenomže je tu háček...uprostřed mapy je vyznačen okruh, na kterém se pohybují dvě "živé kontroly" a vy musíte orazit dvě kontroly a poté se vrátit na tento okruh, najít "živou kontrolu" a teprve poté co orazíte tuto mezikontrolu, můžete se znovu vrhnout do tmy sbírat body. (příklad: 41,55,živá kontrola,61,47,živá kontrola...). Časový limit byl 45 minut.

V pondělí byly na dopoledne v programu opět okruhy, tentokrát 3x3km middlového charakteru, tudíž zaměřené na neustálý kontakt s mapou. To mi dělalo trochu problém, protože skandinávské terény jsou jak v normálním OB, tak i v LOBu specifické a pro nás "středoevropany" náročné, taková vysoká škola orientačních sportů. Takže mi dělalo poměrně problém zkombinovat kontrolu nad lyžemi i nad mapou zároveň a jakmile v této změti čárek, kde je téměř každých 10m křižovatka, ztratíte kontakt s mapou, je poměrně složité se najít, protože to potom všude vypadá stejně...

Protože jsem cítil,že jakmile se dostanu do části,kde je síť stop opravdu hustá, dělá mi to problém, rozhodl jsem se po tréninku, jít si ještě na půl hodiny zajezdit do čárek a zkusit zkombinovat čtení mapy a jízdu, abych nemusel každých 10 metrů zastavovat a "točit volantem".

Odpoledne jsme měli individuální trénink, každý si mohl sám vybrat na co se cítí. Někdo si dal volnou fázi v posteli, někdo šel běhat, já jsem zvolil "aktivní odpočinek" a šel jsem na 2h provětrat taky klasičky, protože ty si tu zatím moc nezajezdily.

Úterní dopoledne jsme se zase vydali do "čárek" a opět byly připraveny okruhy. Na start se tentokrát jelo asi 5km. Okruhy byly opět "middlového charkteru" tentokrát byly 4.

Při druhém úseku jsem asi přejelbludný kořen, protože jsem absolutně přestal vědět kde jsem a motal se v čárkách jen abych našel místo, kde se dokážu najít. Když jsem se asi po 20-ti minutách vymotal na "plnou" a od kontrol jsem byl poměrně daleko, sebral jsem už pouze tu poslední a řekl si, že si radši objedu i ty další okruhy než se trápit na jednom. Ostatní okruhy, ale už šly bez větších problému, cítil jsem, že je to s každým tréninkem lepší a lepší.

Odpoledne byla na programu opět fáze za světla čelovky. Tentokrát jsme se vrhnuli do čárek natrénovat trochu techniky jízdy v čárkách. Potom jsem si dal ještě pár rychlých intervalů na rozproudění krve, protože zítra nás čekal srovnávací tréninkový závod se švédskou repre.

Jak už jsem psal, ve středu byl na programu tréninkový závod. Kategorie a tedy y trasy byly 4 (H/D 21 a 20). Jelikož se řeklo, že je to závod, tak jsem hned od začátku závodil a to se podepsalo i na výkonu, který jsem na prvních 4 kontrolách předvedl. Hned na jedničku jsem přejel odbočku a vjel do paralelní chyby, ve které jsem nechal asi 4 minuty. Hned potom přišla další chyba, když jsem si řekl, že na dvojku to doženu...nedohnal jsem. Naopak jsem zase špatně odbočil a nechal tam další minutu. Na trojku byl delší postup, ani ne tak těžký na volbu jako na realizaci, o čemž jsem se sám přesvědčil, když jsem bez většího plánu vletěl do čárek s tím, že si to domapuju tam...nedomapoval a pouze jsem se zamotal tak, že jsem jel už jenom na směr a objevil se uplně jinde a hlavně mnohem dál než jsem zamýšlel. Nakonec jsem se ke kontrole nějak dostal, ale se ztrátou dalších 5 minut. Na čtyřku jsem se sice trochu uklidnil, ale při sjezdu zkopce jsem nestihl domapovat finální odbočku a opět ji přejel a tím, že jsem se musel škrábat zpátky do kopce jsem ztratil další 2 minuty. Takže po prvních čtyřech kontrolách už byl čas chyb něco kolem 15 minut a to není uplně ideální. Na čtyřce jsem si řekl, že takhle asi ne a řekl jsem si, že začínám znova, začátek se nepočítá. Naštěstí na pětku byl poměrně jednoduchý postup, tak jsem se trochu uklidnil a začal nový závod. Potom už celý závod probíhal lépe, ale bez chyb se říct nedá. Nakonec z toho bylo poslední místo a ztráta 28 minut.

Nic moc, ale lepší se motat na tréninku než pak v závodě.

Odpoledne potom opět individuálně, já jsem potřeboval dát po třech dnech konečně odpočinout rukám, a tak jsem se šel jen na 20 minut vyklusat.

Čtvrtek, poslední den a před námi pouze dopolední fáze. Ta byla zaměřena na volbu postupů. Jeli jsme ve dvojicích, jeden jel na kontrolu zprava.

Ve čtvrtek odpoledne jsme vyrazili na otočku zase zpět domů, kde jsem si jenom trošku odpočineme, přemažeme lyže a v pátek dopoledne vyrážíme na sever Finska na závody světového rankingu a první mezinárodní závody této sezóny. Jelikož juniorské mistrovství světa bude na začátku února právě ve Finsku, je to ta nejlepší příprava, protože Finsko je z pohledu terénu ještě trochu jiné než Švédsko.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Zatím žádné štítky
bottom of page